ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ και ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ και ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ

Image

Θα αναφερθώ σε κάποιες γενικές συμπεριφορές που πρέπει να έχει ένας οδηγός με σωστή κυκλοφοριακή αγωγή.

Η επιθετική οδήγηση είναι από τις βασικότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων όχι μόνο στην ΕΛΛΑΔΑ αλλά σε όλο τον κόσμο. Διαβάστε με προσοχή αυτό το άρθρο και όταν οδηγείτε ΜΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΕ- ΜΗΝ ΕΜΠΛΑΚΕΙΤΕ ΣΕ ΑΤΥΧΗΜΑ και ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΕΙΤΕ στις επικρατούσες συνθήκες.

Α- Η οδήγηση διαχωρίζεται σε ΑΜΥΝΤΙΚΗ και ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ. Πολλοί υποστηρίζουν, ειδικοί και μη, ότι η οδήγηση μας πρέπει να είναι μόνο ΑΜΥΝΤΙΚΗ, δεν είναι απαραίτητο και δεν είναι και υποχρεωτικό.

Να καθορίσουμε ποια είναι η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ και ποια  η ΑΜΥΝΤΙΚΗ οδήγηση

-         ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ θεωρείται η οδήγηση(μην προκαλείτε , μην εμπλακείτε) και η συμπεριφορά γενικώς που εκφράζεται με θυμό και επιθετικότητα ( αδικαιολόγητη) και οφείλεται στον εκνευρισμό του οδηγού, που προκαλείται από την απαράδεκτη συμπεριφορά κάποιου άλλου χρήστη του δρόμου.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως σε περίπτωση αποφυγής ατυχήματος η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ επιβάλλεται, με την προϋπόθεση ότι δεν μπορείτε να κάνετε κάτι καλλίτερο.

Ας αναφέρουμε μερικά παραδείγματα για καλλίτερη κατανόηση:

-          Οδηγείτε σε ελικοειδή οδό και λίγο πριν την στροφή σας αναγκάζουν να ελαττώστε ταχύτητα, ενώ εσείς είχατε προγραμματίσει να την πάρετε με περισσότερα χιλιόμετρα και επάνω στον θυμό σας τον προσπερνάτε επάνω στην στροφή (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) και γίνεται το ατύχημα, αντί να ελαττώστε και να κρατήστε την σωστή απόσταση ασφαλείας(ΑΜΥΝΤΙΚΗ). Ενώ αν οι συνθήκες είναι τέτοιες που δεν σας παίρνει να μείνετε πίσω από τον άλλο όχημα, τότε επιβάλλεται να επιταχύνετε προκειμένου να προσπεράστε , επάνω στην στροφή, χωρίς κίνδυνο και γρήγορα, εδώ όχι μόνο είναι επιθυμητή η επιθετική οδήγηση αλλά θεωρείται και απαραίτητη προκειμένου να αποφύγετε το ατύχημα.

-          Κάποιος μπροστά σας οδηγεί και στην προσπάθεια του να αλλάξει κατεύθυνση δεν ενεργοποιεί τους δείκτες κατευθύνσεις με αποτέλεσμα να μην καταλάβετε τις προθέσεις του και στο θυμό σας επιταχύνεται(ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) να του κάνετε παρατήρηση ή να του συμπεριφερθείτε με τον ίδιο τρόπο και πάλι γίνεται το ατύχημα.

-          Παραβιάζει κάποιος την προτεραιότητα σας σε με διασταύρωση όπου ο ‘άλλος έχει ΣΤΟΠ και εκνευρίζεστε τόσο που στο φανάρι που σταμάτησε αρχίστε τους διαπληκτισμούς και εκνευρίζεστε τόσο (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ)που στην συνέχεια κάντε ατύχημα από το θυμό σας γιατί κάνατε μια προσπέραση που δεν θα έπρεπε

-          Κάποιος σας κάνει προσπέραση και εσείς αντί να ελαττώστε (ΑΜΥΝΤΙΚΗ οδήγηση)ταχύτητα την αυξάνεται (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ οδήγηση), μπορεί ο διπλανός σας να κάνει ατύχημα και να την πληρώστε και εσείς.

-          Κάποιος πεζός διασχίζει τον δρόμο σε σημείο που δεν υπάρχει διάβαση πεζών και αρχίζετε τα κορναρίσματα(ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) αντί να ελαττώστε ταχύτητα και να σταματήστε και τους ακολουθούντες.(ΑΜΥΝΤΙΚΗ)

Το ποιος φταίει είναι το λιγότερο που μετράει σε αυτές τις περιπτώσεις. Σημασία έχει ότι λόγω του θυμού έγινε ατύχημα.

Μην αντιδεικείται με άλλους χρήστες του δρόμου και ιδιαίτερα όταν είσαστε εκνευρισμένοι ή είναι οι άλλοι εκνευρισμένοι

 

Διάφοροι ερευνητές ομιλούν ότι η μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών είναι άτομα μικρής ηλικίας 25-35 ετών , ωστόσο η εμπειρία του συγγραφέα και εκπαιδευτή είναι κάπως διαφορετική. Οι συνθήκες που ζούμε σήμερα στην ΕΛΛΑΔΑ είναι τέτοιες που ανεξάρτητα από ηλικία ξεσπάμε με απαράδεκτο τρόπο σε όποιον συναντούμε μπροστά μας , πεζό ,όχημα , ζώο κ.λ.π. Σκεφθείτε μόνοι σας τι είναι αυτό που σας θυμώνει και τι όχι και πολεμήστε το, τοποθετείστε τον εαυτόν σας στην θέση του άλλου που σας εκνευρίζει και τον άλλον στην θέση την δική σας και αποφασίστε για την συμπεριφορά σας, θα ζητούσατε κατανόηση;, τότε δείξτε και εσείς κατανόηση. Δεν δικαιολογείστε σε καμία περίπτωση να οδηγείτε εκνευρισμένοι, σε ανάγκη σταματήστε για 10 λεπτά στην άκρη του δρόμου να σας φύγει ο εκνευρισμός.

Β- ΕΚΤΙΜΗΣΗ Κατάστασης οχήματος και οδηγού (ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ) Προσαρμοστείτε

Το μοντέλο του οχήματος παίζει σημαντικό ρόλο στην οδήγηση όπως και οι πιθανές φθορές που υπάρχουν και τις γνωρίζετε.

Δεν είναι το ίδιο πράγμα να οδηγείτε ένα τελευταίο μοντέλο συγκρινόμενο σε ένα μοντέλο 10 ετίας, ένα BMWσυγκρινόμενο σε ένα SMART. Επίσης εάν γνωρίζεται ότι έχετε φθαρμένα ελαστικά δεν μπορείτε να οδηγείτε με τον ίδιο τρόπο που οδηγείτε ένα όχημα με σωστά ελαστικά, το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που η φυσική και ψυχολογική κατάσταση του οδηγού δεν είναι η καταλληλότερη.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις πρέπει να προσαρμόστε την οδήγηση σας προς τα κάτω ή προς τα επάνω

 

Γ- Πρόβλεψη λαθών των άλλων χρηστών του δρόμου (ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ) Προσαρμοστείτε

Πρόκειται για ένα κεφάλαιο μέγιστης σημασίας για να επιτύχουμε την καλλίτερη δυνατή ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ και οφείλω να πω, δεν είναι πολύ εύκολο να επιτευχθεί, δεδομένου ότι οι περισσότερες σχολές δεν κάνουν τέτοιου είδους εκπαίδευση. Ωστόσο είναι ενθαρρυντικό, διότι τελευταία, όλο και περισσότερες σχολές εκπαιδεύουν προς αυτή την κατεύθυνση

Πολλοί οδηγοί θεωρούν ότι τα λάθη πρέπει να πληρώνονται από αυτόν που τα κάνει και όχι από αυτόν που δεν τα προβλέπει, δεν υπάρχει αντίρρηση επ’αυτού και θα πληρώσει αυτός που το κάνει.

Εάν όμως έχετε την ίδια άποψη, ως προς την ευθύνη, θα διαφωνήσω μαζί σας, διότι εάν δεν προβλέψτε τα λάθη των άλλων χρηστών εγκαίρως , θα εμπλακείτε σε ατύχημα χωρίς να είσαστε υπεύθυνοι, με αποτέλεσμα να τραυματιστείτε ή να χάσετε το όχημα σας για κάποιες ημέρες για επισκευή. Νομικά μπορεί να υπάρξει συνυπαιτιότητα και αυτού που δεν προέβλεψε την παραβίαση υπό ορισμένες προϋποθέσεις

Να πούμε μερικά παραδείγματα:

-          Φθάνετε σε διασταύρωση όπου ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά και ο αριστερός δεν σας δίνει προτεραιότητα, σταματήστε εσείς και αφήστε τον να φύγει. Δηλαδή προβλέψτε την παραβίαση. Εδώ μπορεί να θεωρηθείτε και εσείς υπεύθυνοι εάν περάσατε την διασταύρωση με ταχύτητα μεγαλύτερη των 20 χιλ/ώρα

-          Είσαστε 1ος σε ένα φωτεινό σηματοδότη κυκλοφορίας και ανάβει πράσινο για εσάς , υπολογίστε ότι κάποιος μπορεί να παραβιάσει το κόκκινο σε κάθετο δρόμο. Οπότε δώστε προτεραιότητα  ακόμη και αν είναι παράνομος. Εάν δεν το κάνετε μπορεί να θεωρηθείτε συνυπεύθυνοι.

-         

Θα περιγράψω την εμπειρία που είχα με υποψήφιους οδηγούς από την ΓΕΡΜΑΝΙΑ και ΑΓΓΛΙΑ. Σε κάποιο μάθημα, ζητώ από τον υποψήφιο ότι: όταν φθάνει σε διασταύρωση και ο άλλος έχει ΣΤΟΠ καλά θα κάνει να αναμένει ,ότι ο άλλος θα παραβιάσει το ΣΤΟΠ και επομένως να σταματήσει εκείνος. Η απάντηση του υποψηφίου ήταν η εξής: Δεν με αφορά η παραβίαση διότι αυτός θα με πληρώσει, δηλ μπορεί να τραυματιστεί και δεν το νοιάζει. Δεν είναι λογική αυτή. Στην ΕΥΡΩΠΗ βέβαια παραβιάσεις δύσκολα γίνονται αλλά ποιος αποκλείει ότι ένας μεθυσμένος και όχι μόνο, δεν κάνει παραβίαση ακόμη και στο εξωτερικό .

 

ΠΡΟΣΟΧΗ λοιπόν ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ και πρόβλεψη των λαθών των άλλων χρηστών του δρόμου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Οδηγείτε ΑΜΥΝΤΙΚΑ, ωστόσο εκπαιδευθείτε και στην επιθετική οδήγηση για τις περιπτώσεις που δεν γίνεται διαφορετικά, η επιθετική οδήγηση, πρέπει να γίνεται με γνώμονα πάντα, την δική σας ασφάλεια και των άλλων χρηστών του δρόμου, αρκεί η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ να μην γίνεται για ψύλλου πήδημα