ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ και ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ και ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ

Image
Θα αναφερθούμε σε κάποιες γενικές συμπεριφορές που πρέπει να έχει ένας οδηγός με σωστή κυκλοφοριακή αγωγή.

Η επιθετική οδήγηση είναι από τις βασικότερες αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων όχι μόνο στην ΕΛΛΑΔΑ αλλά σε όλο τον κόσμο.

Διαβάστε με προσοχή αυτό το άρθρο και όταν οδηγείτε ΜΗΝ ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΕ- ΜΗΝ ΕΜΠΛΑΚΕΙΤΕ ΣΕ ΑΤΥΧΗΜΑ και ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΕΙΤΕ στις επικρατούσες συνθήκες.

Α- Η οδήγηση διαχωρίζεται σε ΑΜΥΝΤΙΚΗ και ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ. Πολλοί υποστηρίζουν, ειδικοί και μη, ότι η οδήγηση μας πρέπει να είναι μόνο ΑΜΥΝΤΙΚΗ, κατά την γνώμη μας λόγω γνώσεων και εμπειρίας θα αποδείξουμε ότι δεν είναι απαραίτητο αλλά ούτε και υποχρεωτικό να ισχύει.

Να καθορίσουμε ποια είναι η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ και ποια η ΑΜΥΝΤΙΚΗ οδήγηση

-           ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ θεωρείται η οδήγηση(μην προκαλείτε , μην εμπλακείτε) και η συμπεριφορά γενικώς που εκφράζεται με θυμό και επιθετικότητα

( αδικαιολόγητη) και οφείλεται στον εκνευρισμό του οδηγού, που προκαλείται από την απαράδεκτη συμπεριφορά κάποιου άλλου χρήστη του δρόμου.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως σε περίπτωση πιθανής εμπλοκής σε ατύχημα  η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ επιβάλλεται, με την προϋπόθεση ότι δεν μπορείτε να κάνετε κάτι καλλίτερο.

Ας αναφέρουμε μερικά παραδείγματα για καλλίτερη κατανόηση:

-           Οδηγείτε σε ελικοειδή οδό και λίγο πριν την στροφή, σας αναγκάζουν να ελαττώστε ταχύτητα, ενώ εσείς είχατε προγραμματίσει να οδηγήσετε με περισσότερα χιλιόμετρα και επάνω στον θυμό σας τον προσπερνάτε επάνω στην στροφή (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) και γίνεται το ατύχημα, αντί να ελαττώστε ταχύτητα και να κρατήστε την σωστή απόσταση ασφαλείας(ΑΜΥΝΤΙΚΗ) απο τον προπορευόμενο.

Ενώ αν οι συνθήκες ήταν τέτοιες, που δεν έχετε περιθώριο να μείνετε πίσω από τον άλλο όχημα, τότε επιβάλλεται, να επιταχύνετε προκειμένου να προσπεράστε , επάνω στην στροφή, χωρίς κίνδυνο και γρήγορα, εδώ όχι μόνο είναι επιθυμητή η επιθετική οδήγηση αλλά θεωρείται και απαραίτητη προκειμένου να αποφύγετε το ατύχημα.

-           Κάποιος μπροστά σας οδηγεί και στην προσπάθεια του να αλλάξει κατεύθυνση, δεν ενεργοποιεί τους δείκτες κατευθύνσεις, με αποτέλεσμα να μην καταλάβετε τις προθέσεις του και στο θυμό σας, επιταχύνεται(ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) να του κάνετε παρατήρηση ή να του συμπεριφερθείτε με τον ίδιο τρόπο και πάλι γίνεται το ατύχημα.

-           Παραβιάζει κάποιος την προτεραιότητα σας σε με διασταύρωση, όπου ο ‘άλλος έχει ΣΤΟΠ και εκνευρίζεστε τόσο, που στο επόμενο κόκκινο φωτεινό σηματοδότη που σταμάτησε, αρχίζετε τους διαπληκτισμούς και εκνευρίζεστε τόσο (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ)που στην συνέχεια, κάντε ατύχημα από το θυμό σας γιατί κάνατε μια προσπέραση που δεν θα έπρεπε

-           Κάποιος σας κάνει προσπέραση και εσείς αντί να ελαττώστε (ΑΜΥΝΤΙΚΗ οδήγηση)ταχύτητα την αυξάνεται (ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ οδήγηση), μπορεί ο διπλανός σας να κάνει ατύχημα και να την πληρώστε και εσείς.

-           Κάποιος πεζός διασχίζει τον δρόμο σε σημείο που δεν υπάρχει διάβαση πεζών και αρχίζετε τα κορναρίσματα(ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ) αντί να ελαττώστε ταχύτητα και να σταματήστε και τους ακολουθούντες.(ΑΜΥΝΤΙΚΗ)

 

Το ποιος φταίει είναι το λιγότερο που μετράει σε αυτές τις περιπτώσεις. Σημασία έχει ότι λόγω του θυμού έγινε ατύχημα.

 

Μην αντιδικείτε με άλλους χρήστες του δρόμου και ιδιαίτερα όταν είσαστε εκνευρισμένοι ή είναι οι άλλοι εκνευρισμένοι

 

Διάφοροι ερευνητές αναφέρουν, ότι η μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών είναι άτομα μικρής ηλικίας 25-35 ετών , ωστόσο η εμπειρία του συγγραφέα και εκπαιδευτή είναι κάπως διαφορετική. Οι συνθήκες που ζούμε σήμερα στην ΕΛΛΑΔΑ είναι τέτοιες, που ανεξάρτητα από ηλικία, ξεσπάμε με απαράδεκτο τρόπο σε όποιον συναντούμε μπροστά μας , πεζό ,όχημα , ζώο κ.λ.π.

Σκεφθείτε μόνοι σας τι είναι αυτό που σας θυμώνει και τι όχι και πολεμήστε το, τοποθετείστε τον εαυτόν σας, στην θέση του άλλου που σας εκνευρίζει και τον άλλον στην θέση την δική σας και αποφασίστε για την συμπεριφορά σας, θα ζητούσατε κατανόηση;, τότε δείξτε και εσείς κατανόηση.

Δεν δικαιολογείστε σε καμία περίπτωση να οδηγείτε εκνευρισμένοι, σε ανάγκη σταματήστε για 10 λεπτά στην άκρη του δρόμου να σας φύγει ο εκνευρισμός.

 

Β- ΕΚΤΙΜΗΣΗ Κατάστασης οχήματος και οδηγού (ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ) Προσαρμοστείτε

Το μοντέλο του οχήματος παίζει σημαντικό ρόλο στην οδήγηση όπως και οι πιθανές φθορές που υπάρχουν και πρέπει να τις γνωρίζετε.

Δεν είναι το ίδιο πράγμα να οδηγείτε ένα τελευταίο μοντέλο συγκρινόμενο σε ένα μοντέλο 10 ετίας, ένα BMWσυγκρινόμενο σε ένα SMART. Επίσης, εάν γνωρίζεται ότι έχετε φθαρμένα ελαστικά, δεν μπορείτε να οδηγείτε με τον ίδιο τρόπο, που οδηγείτε ένα όχημα με σωστά ελαστικά, το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση, που η φυσική και ψυχολογική κατάσταση του οδηγού, δεν είναι η καταλληλότερη.

Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις πρέπει να προσαρμόστε την οδήγηση σας προς τα κάτω ή προς τα επάνω

 

Γ- Πρόβλεψη λαθών των άλλων χρηστών του δρόμου (ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ) Προσαρμοστείτε

Πρόκειται για ένα κεφάλαιο, μέγιστης σημασίας .

Δεν είναι πολύ εύκολο να επιτευχθεί η ιδανικότερη ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.

Οι περισσότερες σχολές, δεν κάνουν τέτοιου είδους εκπαίδευση. Ωστόσο είναι ενθαρρυντικό, διότι τελευταία, όλο και περισσότερες σχολές εκπαιδεύουν προς αυτή την κατεύθυνση

Πολλοί οδηγοί θεωρούν, ότι τα λάθη πρέπει να πληρώνονται από αυτόν που τα κάνει και όχι από αυτόν που δεν τα προβλέπει, δεν υπάρχει αντίρρηση επ’αυτού και θα πληρώσει αυτός που το κάνει, η ΝΟΜΙΚΗ ευθύνη ανήκει στον πρώτο.

Ωστόσο, επειδή σε ένα ατύχημα εμπλέκονται και αυτοί που δεν έχουν ευθύνη, θα πρέπει όλοι οι χρήστες των δρόμων, να προβλέπουν τα λάθη των άλλων χρηστών , λάβετε δε υπ'όψιν σας, ότι Νομικά μπορεί να υπάρξει συνυπαιτιότητα και αυτού που δεν προέβλεψε την παραβίαση, υπό ορισμένες υφιστάμενες προϋποθέσεις

 

Να πούμε μερικά παραδείγματα:

-           Φθάνετε σε διασταύρωση όπου ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά και ο αριστερός δεν σας δίνει προτεραιότητα, σταματήστε εσείς και αφήστε τον να αποχωρήσει πρώτος. Δηλαδή προνοείστε για την παραβίαση. Εδώ μπορεί να θεωρηθείτε και εσείς υπεύθυνοι εάν περάσατε την διασταύρωση με ταχύτητα μεγαλύτερη των 20 χιλ/ώρα.

-           Είσαστε 1ος σε ένα φωτεινό σηματοδότη κυκλοφορίας και ανάβει πράσινο για εσάς , υπολογίστε ότι κάποιος μπορεί να παραβιάσει το κόκκινο σε κάθετο δρόμο. Οπότε δώστε προτεραιότητα  ακόμη και αν είναι παράνομος. Εάν δεν το κάνετε μπορεί να θεωρηθείτε συνυπεύθυνοι, όχι γιατί το προβλέπει ο ΚΟΚ(που το προβλέπει) αλλά για την δική σας ασφάλεια πρωτίστως.

 

Θα περιγράψω την εμπειρία που είχα με οδηγούς από την ΓΕΡΜΑΝΙΑ και ΑΓΓΛΙΑ που θέλησαν να πάρουν κάποια μαθήματα προσαρμογής στην Ελλάδα.

 

Σε κάποιο μάθημα, συστήνω στον εκπαιδευόμενο: ότι: όταν φθάνει σε διασταυρώσεις και ο άλλος έχει ΣΤΟΠ καλά θα κάνει να υποθέτει ,ότι ο άλλος θα παραβιάσει το ΣΤΟΠ και επομένως να σταματήσει εκείνος.

Η απάντηση του υποψηφίου ήταν η εξής: Δεν με αφορά η παραβίαση διότι αυτός θα με πληρώσει, δηλ μπορεί να τραυματιστεί και μάλιστα θανάσιμα και δεν το ενδιαφέρει. Δεν είναι λογική αυτή.

 Στην ΕΥΡΩΠΗ βέβαια παραβιάσεις δύσκολα γίνονται, αλλά ποιος αποκλείει ότι ένας μεθυσμένος ή ναρκομανής και όχι μόνο, δεν θα κάνει παραβίαση ακόμη και στο εξωτερικό .

 

ΠΡΟΣΟΧΗ λοιπόν ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ και πρόβλεψη των λαθών των άλλων χρηστών του δρόμου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Οδηγείτε ΑΜΥΝΤΙΚΑ, ωστόσο εκπαιδευθείτε και στην επιθετική οδήγηση, για τις περιπτώσεις που δεν γίνεται διαφορετικά, η επιθετική οδήγηση, πρέπει να γίνεται με γνώμονα πάντα, την δική σας ασφάλεια και των άλλων χρηστών του δρόμου, και βέβαια να γίνεται όπου είναι επιβεβλημένο και όχι για ΕΠΙΔΕΙΞΗ.