Alternative flash content

Requirements

Get Adobe Flash player

Facebook

ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

ΠΟΔΗΛΑΤ(Ω)Ο

Sel2a

Το ποδήλατο σέβεται το περιβάλλον, τον πλανήτη, τον άνθρωπο και τη ζωή. Δεν εκπέμπει ατμοσφαιρικούς ρύπους και είναι ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον και τον ίδιο τον άνθρωπο. Η συνολική ατμοσφαιρική ρύπανση κατ' άτομο με βάση το 100, είναι 0 για το ποδήλατο, 3 για το μετρό και το τρένο, 9 για το λεωφορείο και 100 για το συμβατικό αυτοκίνητο.Σε περίπτωση που το 1/3 των διαδρομών με αυτοκίνητο γινόταν με ποδήλατο, αυτό θα επέφερε:- 30% μείωση στο μποτιλιάρισμα- 25% μείωση στη μόλυνση της ατμόσφαιρας από οχήματα- 25% μείωση στην κατανάλωση του πετρελαίου- 36% μείωση στις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.Αν ο ένας στους τέσσερις κατόχους ΙΧ έκανε 8 χιλιόμετρα την εβδομάδα με ποδήλατο, τότε κάθε χρόνο 7.000.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα θα κατέληγαν στην ατμόσφαιρα.Σκεφτείτε ότι όταν ένα ποδηλατο κυκλοφορεί στον δρόμο σημαίνει ότι κυκλοφορεί ένα λιγότερο αμάξι άρα μιλάμε για μηδενικούς ρύπους και οικονομία στην τσέπη μας λόγω μη χρήσης του αυτοκινήτου μας και βέβαια βελτιώνουμε και την σωματική υγεία μας.

Sel2b1

Η ποδηλασία και το περπάτημα είναι οι δυο υγιεινότεροι τρόποι μεταφοράς. Ωστόσο, όσοι τους επιλέγουν είναι πιο απροστάτευτοι σε σχέση με τους άλλους χρήστες της οδού, που προστατεύονται από το ίδιο το όχημά τους (π.χ. αυτοκίνητα, φορτηγά, κτλ.). Αυτό καθιστά τους ποδηλάτες, μαζί με τους πεζούς και τους μοτοσικλετιστές, ευάλωτους χρήστες της οδού.Το αυτοκίνητο είναι περίπου 100φορές βαρύτερο από ένα ποδήλατο απο αυτό και μονο θα πρεπεί να σέβεστε τον ποδηλάτη όπως ακριβώς και τον πεζό.Σε περίπτωσης πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου με ένα ποδηλατο οι συνέπειες θα είναι σχεδόν θανατηφόρες ή και θανατηφόρες για τον ποδηλάτη γιαυτό και θα πρέπει το κάθε αυτοκίνητο να κρατάει απόσταση ασφαλείας από το κάθε ποδήλατο έτσι ωστε να είναι σε θέση να σταματήσει καθώς το ποδήλατο δεν θα προειδοποιήσει(μάλλον) για το τυχόν σταμάτημα που θέλει να κάνει και ούτε έχει κάποιο προειδοποιητικο φώς ότι θα φρενάρει όπως εχουν τα αυτοκίνητα.

Στο εξωτερικό μάλιστα(Ευρώπη και αργοτερα ίσως και στην Ελλάδα) συζητιέται ότι προυπόθεση για να πάρεις δίπλωμα αυτοκινήτου θα είναι η καλή γνώση ποδηλατικης συμπεριφοράς(η οποία θα πιστοποιείτε από κάποιον δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα) έτσι ωστε να γνωρίζετε τους κινδύνους που διατρέχει ένας ποδηλάτης και πως να τους αντιμετωπίζετε.Κατά την γνώμη μου η ΣΩΣΤΗ ποδηλατική συμπεριφορά θα έπρεπε να διδάσκεται στην ηλικία του δημοτικού-γυμνασίου και όχι από τον πατέρα ή την μητέρα του παιδιού(μπορεί να έχουν ελειπή γνώση τις συμπεριφοράς που θα πρέπει να έχει το παιδι), αλλά απο κάποιον ειδικό.

Sel4a1

Απαραίτητος εξοπλισμός ενός ποδηλατη θα πρέπει να είναι:

-Κουδουνάκι

Το ποδήλατο λόγω απουσίας κινητήρα άρα και θορύβου και επειδή οι ταχύτητες που αναπτύσει μες την πόλη δεν είναι μεγάλες(δεν ακούγονται τα ελαστικά τους) δεν το ακούνε οι υπόλοιποι χρήστες της οδού και ιδιαιτερα οι πεζοί γιαυτό καλό θα είναι να τους προειδοποιειτε με την χρήση του κουδουνιού.

koydoynaki

-Κράνος

Κανένας ποδηλάτης δεν πρέπει ποτέ να ποδηλατεί χωρίς κράνος. Το κράνος στο ποδήλατο είναι όπως η ζώνη στο αυτοκίνητο, σώζει ζωές. Το 74% των θανάτων ποδηλατών από οδικό ατύχημα συνέβη λόγω τραυματισμού στο κεφάλι. Φορώντας κράνος μειώνονται οι πιθανότητες για τραυματισμό στο κεφάλι κατά 85%.Υπάρχουν δύο είδη κρανών το ανοιχτού τύπου όπου καλύπτει μόνο το πάνω μέρος του κεφαλιού αφήνωντας ακάλυπτο το σαγόνι και υπάρχει και το κλειστό τύπου όπου καλύπτει και το σαγόνι και πρόσωπο από πιθανή πτώση.Το τί κράνος θα επιλέξετε εξαρτάται και από τον τύπο της ποδηλασίας που θα κάνετε πχ ορεινή ή πόλης αν και κατα την γνώμη μου το κλειστού τύπου ειναι το ιδανικό αν θέλετε να προστατέψετε και το μπροστινο μέρος του κεφαλιού.

Πώς θα επιλέξετε το κράνος:

- θα πρέπει να το φορέσετε και να είναι μεν σφιχτό στο κεφάλι αλλά παράλληλα να επιτρέπει και μία μικρή κίνηση προς τα δεξιά ή αριστερά όταν πχ χτυπήσετε κάποιο κλαδί.

-Θα πρέπει μεταξύ λουριού και σαγονιού να χωράει ένα δάχτυλο

-¨Οταν θα δείτε κάποια ρωγμή στο κράνος θα πρέπει να ξέρετε ότι πρέπει να αλλαχτεί γιατί αν το αφήσετε στην επόμενη πιθανή πτώση ίσως σπάσει χωρίς να σας προστατέψει.

kranos anoixtokranos kleisto

-Γάντια

Τα γάντια καλό είναι παρόλο που υπάρχουν και καλοκαιρινά να χρησημοποιείτε τα χειμερινά γιατί συνήθως την πρώτη επαφή που θα έχετε σε περίπτωση πτώσης είναι με τα χέρια και γιαυτό θα πρέπει να τα προστατέψετε από την τριβή με το οδόστρωμα.

gantia koftagantia xeimerina

-Φώτα εμπρός λευκού χρώματος και πίσω κόκκινου χρώματος(παλόμενο κατα προτίμηση για να ξεχωρίζει σε σχέση με τα άλλα οχήματα που κινούνται στο οδόστρωμα) εφόσον κινείται και το βράδυ

fota podilatou

-Ανακλαστικα στους τροχούς στα πενταλ και καλό θα ήταν να φοράτε και ένα αντανακλαστικό γιλέκο

ο λόγος που θα πρέπει να έχετε εξοπλιστεί με τα ανακλαστικά είναι ότι παρόλο που μπορεί να έχετε φωτάκια όταν βρίσκεστε σε πλάγια θέση σε σχέση πχ με ένα αυτοκίνητο το φωτάκι μπορεί να μην φαίνετε ενώ με τα φώτα από το αυτοκίνητο θα μπορεί να σας δει λόγω των ανακλαστικών

antanaklastika petalantanaklastika troxonantanaklastiko gileko

 

Sel5c

-Να είστε πάντα προσεκτικοί γιαυτό πρέπει

Να τηρείτε απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο οχήματα για να προλάβετε να φρενάρετε έγκαιρα οταν το μπροστινό από εσας όχημα φρενάρει απότομα ή/και να μπορέσετε να το αποφύγετε:

Sel8b

Να κοιτάτε πάντα μπροστά σας και μακριά έτσι ώστε να εντοπίζεται έγκαιρα τους όποιους κινδύνους συναντάτε:

Sel8c

Μην ακούτε μουσική όταν κάνετε ποδήλατο γιατί όταν οδηγείτε ένα οποιοδήποτε όχημα ακόμα και ποδήλατο πρέπει να ανιχνεύετε τους κινδύνους με όλες τις διαθέσιμες αισθήσεις δηλαδή και την ακοή π.χ μπορεί να μην βλέπετε ένα όχημα που είναι πίσω σας το οποίο φρενάρει απότομα και ακούγονται τα λάστιχά του αλλά θα μπορέσετε να τον ακούγατε αν δεν ακούγατε μουσική:

Sel8d

-Ποδηλατείτε πάντα στην δεξιά λωρίδα

Περί νομοθεσίας:

1. Στο οδικό δίκτυο της χώρας ισχύει η δεξιά κατεύθυνση κυκλοφορίας. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται, τηρουμένων των διατάξεων των άρθρων 12 παρ. 1 και 17 παρ. 6 του παρόντος Κώδικα, να οδηγεί το όχημά του πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος και αν ακόμη ολόκληρο το οδόστρωμα είναι ελεύθερο. ΜΗΝ ΟΔΗΓΕΙΤΕ ΕΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΔΙΑΓΡΑΜΜΙΣΣΕΙΣ(γραμμές), μπορείτε να το κάνετε όταν προσπερνάτε και μέχρι να μπείτε στην αριιστερή λωρίδα κυκλοφορίας.

2. Ο οδηγός, με εξαίρεση την περίπτωση απολύτου ανάγκης, υποχρεούται να κινείται αποκλειστικά στις καθορισμένες για την κατηγορία του οχήματός του ειδικές οδούς, οδοστρώματα και λωρίδες κυκλοφορίας όπου υφίστανται τέτοιες οι δε οδηγοί μοτοποδηλάτων, ποδηλάτων και μη μηχανοκίνητων οχημάτων, καθώς και οι οδηγοί ζώων, υποχρεούνται να κινούνται κατά μήκος οποιουδήποτε προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας βατού ερείσματος της οδού, εφόσον υπάρχει, και δεν προκαλείται δυσχέρεια στους χρησιμοποιούντες αυτό, άλλως πλησίον του άκρου δεξιού του οδοστρώματος(περίπου 1μ απο την δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας) και απαγορεύεται να οδηγούν σε δρόμους αποκλειστικής κυκλοφορίας πεζών. Αν δε πρέπει να κινηθούν σε τέτοιους δρόμους θα πρέπει να μην είναι πάνω στο ποδήλατο


ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

Όταν κινείσθε σε οδόστρωμα όπως της παρακάτω εικόνας όπου μεταξύ οχημάτων και πεζοδρομίου δεν υπάρχει αρκετός χώρος, θα πρέπει να κινείσθε πίσω από τα οχήματα. Μην επιδιώκετε προσπέραση ειδικά σε μεγάλους δρόμους διότι μπορεί κάποιο από τα προπορευόμενα οχήματα να αλλάξουν λωρίδα ή κάποια μοτοσικλέτα(παρανόμως) να ελίσσεται μεταξύ των οχημάτων και να μην προλάβει να επιβραδύνει μμε αποτέλεσμα να σας χτυπήσει.

Sel7b

Μην κινείσθε υπερβολικά κοντά στα σταθμευμένα οχήματα όπως στην παρακάτω εικόνα διότι μπορεί να σας ανοίξουν ξαφνικά την πόρτα και να σας χτυπήσουν. Καλό θα είναι εάν υπάρξει ανάγκη να οδηγείτε κοντά να κάνετε έναν έλεγχο μέσα από το τζάμι του σταθμευμένου οχήματος ,αν είναι μέσα ο οδηγός ή κάποιος συνεπιβάτης που μπορεί να σας φέρει σε δύσκολη θέση.Αν παρόλα αυτά πρέπει να περάσετε κοντά στα οχήματα, θα πρέπει αρκετή απόσταση πριν φτάσετε τις πόρτες του οχήματος να ελέγξετε με το κεφάλι (αριστερά και πίσω), ώστε εάν χρειαστεί, να ελιχθείτε με ασφάλεια ή να ακινητοποιηθείτε στο σωστό χρόνο.

Sel6b

Μην κάνετε παρακάμψεις όπως στην εικόνα πιο κάτω.Μην επιδιώκετε να επωφεληθείτε το κενό των σταθμευμένων οχημάτων είναι πολύ επικίνδυνο.Αποφύγετε αυτού του είδους τους ελιγμούς διότι στην προσπάθεια σας να επανέλθετε στην λωρίδα κυκλοφορίας κινδυνεύετε να παρασυρθείτε από τα διερχόμενα οχήματα.Ακόμη ,υπάρχει ενδεχόμενο, το σταθμευμένο όχημα να ξεκινήσει ,με αποτέλεσμα να το εμβολίσετε, αυτό συμβαίνει διότι οι οδηγοί ελέγχουν τον αριστερό καθρέφτη μόνο και όχι τον μεσαίο, με αποτέλεσμα να μην σας έχουν αντιληφθεί.

Sel6c

Προειδοποιήστε όταν πρόκειται να κάνετε ελιγμό με τα χέρια σας

Sel7cmoto sinialo stop

Όπως όταν οδηγείτε ένα οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα ελέγχετε και προειδοποιείτε το ίδιο θα κάνετε και με το ποδήλατο.

Δείτε την παραπάνω εικόνα.

Μην ξεχνάτε να γυρνάτε το κεφάλι (αριστερά ή δεξιά) επάνω από τον ώμο όταν προτίθεστε να στρίψτε.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Γιατί τα σινιάλα με το χέρι (ειδικά αυτό της στάσης)δεν τα γνωρίζουν όλοι οι χρήστες του δρόμου. Εάν αντιληφθείτε κάτι τέτοιο ή σταματήστε και δώστε προτεραιότητα στα γρήγορα οχήματα ή εάν δεν είναι εφικτό, προειδοποιείστε τους, κουνώντας το χέρι τεντωμένο πάνω-κάτω με την παλάμη να κοιτάει το έδαφος όπως η δεξιά εικόνα

Εάν ωστόσο, κάποιο ακολουθών όχημα βλέπετε ότι έχει πρόθεση να σας προσπεράσει και δεν έχει καλή ορατότητα , ενώ εσείς έχετε( π.χ. επάνω σε στροφή, εάν και επάνω στην στροφή δεν προσπερνάμε), θα πρέπει να του κάνετε σινιάλο με το χέρι (με την παλάμη να κοιτάει τον ουρανό) όπως η παρακάτω εικόνα

motoperna

-Στρίβοντας αριστερά ακολουθήστε τους συγκεκριμένους τρόπους

Sel7d

Στην παραπάνω εικόνα για να στρίψετε αριστερά θα πρέπει ή να πάτε στην αριστερή λωρίδα πρώτα αφού ελέγξετε και προειδοποιήσετε και μετά να στρίψετε ανοιχτά έτσι ώστε να μπείτε κατευθείαν στην δεξιά λωρίδα και πλησίον του πεζοδρομίου (μοβ πορεία) ή θα πρέπει να ακολουθήσετε την μπλε πορεία δηλαδή να μείνετε στην δεξιά λωρίδα και να περάσετε από το πεζοδρόμιο σαν να ήσασταν πεζός

-Οδηγείτε πάντα με την ίδια φορά που κινούνται και τα άλλα οχήματα

Sel10e

¨Όταν οδηγείτε με την λάθος φορά όπως βλέπετε στην παραπάνω εικόνα ο οδηγός Α δεν θα κοιτάξει την δεξιά του μεριά διότι δεν μπορεί να φανταστεί ότι έρχεται κάποιο όχημα από την αριστερή λωρίδα.Ο οδηγός Β δεν μπορεί να σας δει όταν θα αποφασίσει να στρίψει αριστερά γιατί είστε στην νεκρή γωνία του καθρέφτη του

-ΜΗΝ ανεβαίνετε στο πεζοδρόμιο όταν είναι να περάσετε την διασταύρωση

Sel10d

¨Όταν έχετε σκοπό να περάσετε μια διασταύρωση μην ανεβαίνετε πεζοδρόμιο διότι όπως βλέπετε στην εικόνα εισέρχεστε στην λωρίδα με αντίθετη φορά και το όχημα 1 δεν μπορεί να φανταστεί ότι θα κινείται κάποιο ποδήλατο αντίθετα ή επάνω στο πεζοδρόμιο.Σύμφωνα με τον ΚΟΚ τα ποδήλατα απαγορεύονται να χρησιμοποιούν το πεζοδρόμιο και αν αυτό είναι αναγκαίο, υποχρεωτικά πρέπει να κατέβουν από το ποδήλατο και να το πάρουν στα χέρια'.Οι ποδηλάτες υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξιό μέρος της δεξιάς λωρίδας ή τον ποδηλατόδρομο αν υπάρχει.Από την άλλη το όχημα 2 στρίβοντας αριστερά θα σας δει την τελευταία στιγμή και ίσως δεν προλάβει να φρενάρει. Γενικά δεν θα πρέπει να πετάγεστε ξαφνικά στον δρόμο , δώστε την δυνατότητα στους άλλους χρήστες του δρόμου να αντιλαμβάνονται τις ενέργειες σας.

 

 

-Προσοχή στα οχήματα που πετάγονται από δεξιά

Sel10b

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα οχήματα που πετάγονται από δεξιά , είτε διότι βγαίνουν από χώρο στάθμευσης είτε διότι εισέρχονται στο οδόστρωμα σας βλέπε εικόνα πιο πάνω.

Τα οχήματα που εξέρχονται από το χώρο στάθμευσης ενίοτε είναι απρόσεκτοι, τα δε οχήματα που έρχονται από το κάθετο οδόστρωμα συνήθως ακινητοποιούνται σε λάθος θέση δηλ. έξω από την νοητή ευθεία των 2 πεζοδρομίων( εκεί που είναι η μύτη του κόκκινου βέλους στην δεξιά φωτό), αποτέλεσμα ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ!!!

Η αιτία που κινδυνεύετε είναι επειδή τα ποδήλατα κινούνται στην δεξιά πλευρά της λωρίδας τους που σημαίνει πολύ κοντά στο πεζοδρόμιο. Εάν έχετε ποδηλατόδρομο χρησιμοποιείστε τον έχετε προτεραιότητα, όμως προσέξτε τα λάθη των άλλων χρηστών του δρόμου.Καλό θα είναι αν δεν είστε σίγουροι για τις προθέσεις τους να σταματήστε εσείς και παραχωρείστε προτεραιότητα.

Εάν ωστόσο είναι αναγκαίο να κάνετε παράκαμψη, ελέγξτε πίσω και αριστερά με γύρισμα κεφαλιού για να καλύψτε την νεκρή γωνία σας για ερχόμενα οχήματα. Εάν έρχεται κάποιος δώστε προτεραιότητα και ξεκινώντας προσέξτε μην έχει ξεκινήσει εν τω μεταξύ το όχημα που σας έχει κόψει την πορεία.

 

 

-Αποφύγετε να οδηγείτε δεξιά από τα λεωφορεία και γενικά στις νεκρές γωνίες των οχημάτων και ειδικά των μεγάλων οχημάτων

Sel9cBLINDSPOTBUS

Ο λόγος είναι ότι όταν ένα λεωφορείο θα θελήσει να κάνει στάση θα πλησιάσει πολύ το πεζοδρόμιο με αποτέλεσμα να σας εγκλωβίσει μεταξύ λεωφορείου και πεζοδρομίου(ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΕΙΚΟΝΑ).

Επίσης αν κινείστε δίπλα από ένα λεωφορείο ίσως δεν αντιληφθείτε ότι έχει ανάψει φλας είτε για να στρίψει είτε για να κάνει στάση.Καλό είναι λοιπόν να μένετε πίσω από το λεωφορείο σε απόσταση ασφαλείας και όταν δείτε ότι κάνει στάση να ελέγξετε(πάνω από τον ώμο σας) να προειδοποιήσετε(με τα χέρια σας) και να προσπεράσετε με ασφάλεια.

Στην δεξιά εικόνα μπορείτε να δείτε τις περιοχές που δεν πρέπει να κινείστε διότι ο οδηγός λεωφορείου δεν μπορεί να σας δει από τους καθρέφτες(οι κόκκινες περιοχές είναι οι το λεγόμενο τυφλό σημείο του οδηγού ή νεκρή γωνία)

Στις παρακάτω εικόνες μπορείτε να δείτε κάποια παραδείγματα στην πράξη για να καταλάβετε σε ποια σημεία του λεωφορείου ή του φορτηγού είναι πολύ επικίνδυνο να κυκλοφορούν ποδήλατα και πεζοί.

Sel9b

Blind spot 2

BLIND SPOTbike truck blindspot

 

Copyright © 2015. All Rights Reserved.